Cytat na dziś: Wojciech Orliński

14List09
mayan-calendar-1

Majowie wierzą, że świat skończy się 31 grudnia 2009 roku — tego dnia kończy się pradawny kalendarz gregoriański.

Z jednej strony uważam, że człowiek powinien mieć prawo do robienia głupich rzeczy. Jeśli ktoś chce wydać 1518 zł do kopania się prądem, to nie możemy mu tego zabraniać. Jednak z drugiej strony, gdy pomyślę o kimś, kto autentycznie się przestraszył apokalipsy w roku 2012, to widzę przede wszystkim człowieka, który padł ofiarą specjalistów od robienia ludziom wody z mózgu.

Wygląda na to, że sensacyjne bzdury na temat apokalipsy w 2012 roku były po prostu kampanią reklamową, którą Sony zrobiło nowemu filmowi Rolanda Emmericha.



9 Responses to “Cytat na dziś: Wojciech Orliński”

  1. 1 janekr

    Ja te sensacyjne bzdury bzdury po raz pierwszy czytałem w książce Ludwika Zajdlera „Atlantyda”, wydanej w roku 1972. Chyba Sony nie antycypowało filmu już wtedy?
    Założę się zresztą, że nie była to pierwsza publikacja na temat daty, w której kończy się kalendarz Majów.
    Takie mity mają twardy żywot. Czasem w formie przetrwalnikowej, czasem rozbuchane jak teraz.

    • 2 ztrewq

      Nie, no zgadzam się oczywiście, że tak naprawdę to nihil novi, przecież Sony nie wzięło pomysłu z niczego (co skądinąd jest opisane u Wojtka). Ale mam wrażenie, że podobne rzeczy eksplodują zazwyczaj na rok przed wydarzeniem, a nie na trzy lata przed — a w ostatnich miesiącach nawet do mnie to 2012 dotarło. Zobacz, jak to wygląda w Google Calendar

  2. O końcu świata w 2012 bzdury wypisywano od dawna. Już kilka lat temu natknąłem się na jakieś forum (polskie), gdzie ludzie planowali, jak się przygotować do zagłady. Serio. Filmowcy tylko podchwycili temat.

    A na ilustracji jest kalendarz słoneczny Azteków odkryty w 1790 w mieście Meksyk (choć nie w tak kolorowej wersji). Z Majami nie ma nic wspólnego. Tzw. Długa rachuba (long count) Majów, od której niezrozumienia zaczęło się wariactwo z 2012, wyszła z użycia na setki lat przed powstaniem państwa Azteków.

  3. A obecny hałas rzeczywiście jest wywołany w dużej mierze filmem, który jest jak benzyna dolana do ognia.

  4. O końcu świata w 2012 bzdury wypisywano od dawna.

    No. Kiedyś na forum na którym bywałem ktoś wrzucił nagranie audycji radiowej o 2012 roku, wyjątkowo głupie i żałosne. Głównie zasadzało się to na pomyleniu odwrócenia biegunów magnetycznych z odwróceniem biegunów „rotacyjnych”. And much more.
    Popełniłem tam dość długi post wytykający bzdurność – forum było przeważnie czytane przez młodzież, i czułem się w obowiązku oświaty kaganiec. Może nawet mam gdzieś na dysku to nagranie jeszcze.

    Tak czy owak, wracając do „od dawna” – ten forumowy wątek był w czerwcu 2005.

  5. 7 janekr

    A czy ktoś pamięta, od kiedy temat roku 2000 był głośny? O tym też był film katastroficzny.

  6. 8 magda

    „Jeśli ktoś chce wydać 1518 zł do kopania się prądem (…)” – to autor, czy cytator? Co to znaczy, „wydać do”? Ja się czepiam, ale jak piszemy, to piszemy…

    • 9 ztrewq

      To akurat Wojtek popełnił. Albo znowu elektroniczna wersja artykułu jest zwalona. Cytat to cytat, cut and paste, nic nie zmieniałem :-)



